Veilig boven alles
Het aantal motorrijders dat verongelukt, ligt ongeveer tussen de 40 en 80 rijders per jaar. Er is gelukkig een dalende trend in het aantal doden sinds de jaren 2000. Het is dus een stuk veiliger geworden! Maar elke persoon die verongelukt op de weg is er nog steeds één te veel. Daarom wordt er veel campagne gevoerd onder het motto ‘op naar nul’. Waar ‘nul’ voor het aantal verkeersdoden staat. Vandaar dat op 15 februari minister Cora van Nieuwenhuizen een nieuw startakkoord voor verkeersveiligheid heeft getekend.
Het klinkt als een mond vol worden, maar het komt erop neer dat het een plan is om de verkeersveiligheid in tien jaar tijd te verbeteren. Het doel is vanaf het najaar van 2019 de gevaarlijke situaties in kaart te hebben gebracht en dan te beginnen met het aanpakken van die situaties. Een belangrijk punt in het akkoord is dat de kwaliteit van helmen wordt verbeterd. Ook willen ze campagne voeren het gebruik van beschermende kleding – het motorpak.
Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030
Er staan een aantal maatregelen in het actieplan en wij zullen de relevante punten doornemen. De eerste is ‘Maatregel 14’; op motorhelmen komt een productie- of THT-datum. Hierdoor wordt het lastiger om verouderde helmen te verkopen. Deze zijn minder schokbestendig. Dat brengt op ons op de tips die wij geven: het kopen van tweedehands en oude helmen is spelen met je leven. Je weet nooit wat de verkoper met de helm heeft uitgespookt en vertrouw niet op z’n blauwe ogen.
De oude helm is redelijk vanzelfsprekend. Met de technologische vooruitgang, is na vijf jaar een helm echt wel oud. Dat geldt dus ook voor je eigen helm. Met normaal gebruik is die naar een aantal jaar ook aan vervanging toe. Zie het ook niet als kosten, maar investering in je eigen veiligheid. Ga daarom ook nooit – en dan ook echt nooit – zonder helm op stap.
Tips voor meer veiligheid
Veiligheid is meer dan alleen een helm en een motorpak op hebben. Veiligheid is ten eerste een ongeluk voorkomen en ten tweede pas – als je in een ongeluk raakt verzeild – de schade te beperken. Het overgrote deel van de ongelukken komt door een menselijke fout. Of van de automobilist of van de motorrijder zelf. Vrijwel nooit wat een technisch probleem de oorzaak van het ongeluk. In het zeldzame geval dat dat wel zo was, lag dat aan de banden.
Een opvallende statistiek is het aantal ongelukken niet aan de leeftijdscategorie gekoppeld is, maar aan de ervaring. Vaak is er het stereotype dat vooral jonge mannen brokken maken, maar uit onderzoek blijkt dat dat niet het geval is: de meeste ongelukken gebeuren in de eerste 6 maanden – ongeacht de leeftijd.
Onze beste tip is dus ook: oefen zo veel mogelijk in die zes maanden. Zorg dat je heel goed weet hoe je moet remmen – ook als dat in een bocht moet. Oefen noodstops en leer hoe je moet uitwijken. Kies dan ook: of uitwijken of remmen. Doe je het tegelijkertijd, dan is het vragen om problemen. Rem dan eerst en wijk dan uit.