Motor Grand Prix
Veel motorsportfans houden van MotoGP. Ze volgen elke race en wachten geduldig tot hun favoriet de nummer één wordt. Ze wedden zelfs op hun favoriete racers met aanbiedingen die vergelijkbaar zijn met bonuscode. Maar hoe goed kennen ze de geschiedenis van deze sport? Hoe goed ken jij het? Nou, zoek niet verder, want in het artikel van vandaag bespreken we precies dat. Dit is MotoGP.
De belangrijkste wegraceserie voor de motor is de ‘Moto GP’, wat in het Nederlands ongeveer te vertalen valt als ‘Wereldkampioenschap motorracen’. De race wordt sinds 1949 gereden en er zijn tegenwoordig vier verschillende klassen. Sinds 2012 wordt er in de klasse ‘MotoE’ met elektrische motoren gereden. Het speciale aan de Moto GP is dat de motoren zogenaamde prototypemotorfietsen zijn – duur word voor speciale motoren.
De motoren zijn speciaal voor de race gemaakt – net zoiets als de Formule 1-auto’s. Je mag niet mede de motoren op de openbare weg rijden. De vraag is of je dat überhaupt zou willen! Enfin, vanwege de speciale motoren is deze race bijzonder; veel van de andere races worden met normale motoren gereden (vaak wel met wat meer cc’s). In dit artikel staan wij stil bij de geschiedenis van de Moto GP.
Het ontstaan
Na de uitvinding van de eerste motorfiets, was natuurlijk de eerste vraag die de heren aan elkaar vroegen: welke motorfiets is de beste? Hierdoor zijn alle races ontstaan. Veel van de races die aan het begin van de 19e eeuw waren bestaan, zijn door de Eerste en Tweede Wereldoorlog gesneuveld. De Moto GP is eerder opgericht geweest, maar Europa moest eerst even stabiel zijn. Daarom is de organisatie achter de GP – Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes – pas in 1949 weer opnieuw met racen gestart.
Er zijn nu vier klassen en vroeger waren op het hoogtepunt er zes klassen. Het begon met de 125 cc, 250 cc, 350 cc, 500 cc en de 600 cc met zijspan. Later kwam daar de 50 cc bij. Deze is later verhoogd naar 80 cc en is kort daarna volledig afgeschaft. Eigenlijk wel jammer, aangezien de Nederlanders het het beste in die klasse deden! De 350 cc is ergens in het begin van de jaren ’80 afgeschaft, omdat deze te weinig met de 250 cc verschilde.
In 2019 wordt de eerste race met elektrische motoren geracet. Dit jaar worden er zes races gereden en de motor is een Corsa-motorfiets. Het vermogen is maximaal 150 pk en heeft een topsnelheid van 250 km/u. Van 0 tot 100 km/u duurt minder dan drie seconden. De MotoE bestat naast de Moto GP en de Moto2 en de Moto3.
De techniek
Als je races wil winnen, moet je de beste techniek in je motor hebben zitten! Tot in de jaren zestig hadden meeste motoren twee cilinders. Sinds de jaren ’50 begonnen motoren viercilinders te hebben. Er was zelfs een dappere fabrikant die het met een acht cilinder motor wilde proberen! Dat is niet helemaal gelukt, omdat het te duur werd om een motor te bouwen. Tot de jaren ’60 waren de Europese fabrikanten die de races wonnen. Daarna waren het de Japanners.
Door de innovaties van de Japanse fabrikanten werden de technische ontwikkelingen in een stroomversnelling getrokken. De techniek ging sneller voortuit dan het budget en de kosten begonnen langzamerhand uit de hand te lopen. De Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes ging toen maatregelen nemen, omdat anders de races schier onbetaalbaar zouden worden.
Maar uit ervaring blijkt; de techniek blijft sneller innoveren dan de Moto GP kan bijhouden. De ontwikkelingen zijn altijd razendsnel en vandaar dat in de hoogste klasse de cilinderinhoud op maximaal 1000 cc staat ingesteld. De zogenaamde ‘koningsklasse’ moet natuurlijk wel met motorfietsen en niet motormonsters worden geracet!